PROJEKTOWANIE POLITYKI EDUKACYJNEJ

Odpowiednia polityka kształcenia, dostosowana do potrzeb i założeń rozwojowych całej Firmy powinna godzić cele krótko i długoterminowe Firmy, z potrzebami poszczególnych jej części, indywidualnymi aspiracjami Pracowników oraz aktualnymi możliwościami finansowymi Firmy.

Długofalowym efektem pracy Działu Szkoleń, według naszej opinii, powinna stać się trwała przewaga nad konkurencją, bowiem idealny system edukacyjny Firmy prowadzi do lepszej jakości pracy na płaszczyźnie indywidualnej, zawodowej i organizacyjnej. Firma może poszukiwać przewagi nad konkurencją w trzech głównych obszarach. Po pierwsze, może stosować najlepszą i najbardziej nowoczesną technologię (jednakże technologia szybko się starzej). Po drugie, może wykorzystywać najskuteczniejsze systemy pracy (to samo jednak mogą robić konkurenci).

Trzecią możliwością są kwalifikacje pracowników. Ludzie posiadają ogromny potencjał: mogą generować wiele efektywnych rozwiązań, mogą doskonalić swoje wynalazki i są w stanie robić to wciąż na nowo. „Zdolność, by uczyć się szybciej niż Twoi konkurenci, może stanowić jedyny element przewagi” – powiedział Arie De Gues, szef planowania Royal Dutch/Shell. Organizacje przystępują do działania według tej zasady i coraz więcej inwestują w swoich ludzi. Jednym ze sposobów ich doskonalenia są skuteczne szkolenia.

Zawsze, w każdym społeczeństwie będzie istniała luka między obowiązującymi programami oświatowymi a aktualną wiedzą i umiejętnościami. Powszechny system oświatowy nigdy nie odrobi zaległości, ponieważ jest konstruowany na długo przed wdrożeniem. Na gruncie zawodowym szkolenia wypełniają tę lukę. Inwestowanie w pracowników może przynieść poważne korzyści, pod warunkiem, że zostały wprowadzone efektywne systemy szkolenia, skorelowane ze strategią firmy.